Antibiyotik Alarmı Büyüyor

ANTİBİYOTİK NEDİR ?

Antibiyotikler bazı mikropları öldürebilen, yerinde kullanıldığında bizi hastalıklardan kurtaran harika ilaçlardır. Yüzlerce çeşidi vardır. Ancak mikropların çoğu virus dediğimiz antibiyotiklerin tesir etmedigi türdendir. Bunlara antibiyotik verildiğinde fayda yerine zarar görürüz. Ayrıca vücutta antibiyotiğin birçok yan etkilerine maruz kalır.

NEDEN LÜZUMSUZ ANTİBİYOTİK KULLANIRIZ ?

• Anne ve babaların beklentisi “aman doktor bey bir an önce antibiyotik verelimde düzelsin” olabilir. Oysa o ebeveyn yukarıdaki zararları bilmez ki! Doktorun izah etmesinde fayda vardır.
  • Yeterli bilgi, güven,sabır ve tecrübe olmaması. Antibiotik verilince herşeyin düzeleceği zannına kapılmak.
  • Evde bulunanı veya komşu çocuğun antibiyotiğini alıp kullanmak.
  • Çocugunuza her ateşli hastalığında hemen antibiyotik mi vermek? Bu da sağlam çocuğu hasta etmenin bir başka yoludur.
  • Çocuğun her burnu aktığında grip, nezle gibi hastalıklarında evde gelişi güzel bir antibiyotik başlamayın veya doktorunuzdan antibiyotik vermesini talep etmeyiniz.

ENFEKSİYON VİRÜS MÜ, BAKTERİYEL Mİ NASIL ANLAŞILIR?

• O dönem içinde etraftaki salgın hastalıklar, tıbbi veriler iyi değerlendirilmelidir. Örneğin gribin salgın olduğu dönemlede antibiotikler nadiren kullanılır.
  • Hekimin klinik tecrübesi enfeksiyonun cinsini ayırt etmekte çok önemlidir.
  • Enfeksiyonlardan en önemlilerinden biri olan “Beta” mikrobunu 5 dakikada tesbit edebilen Strep A Swab testini hasta başında gerçekleştirmek.

PEKİ LÜZUMSUZ ANTİBİYOTİK KULLANIMININ ZARARLARI NELERDİR?

Bakteri direnci: Bakteriler çok akıllı yaratıklardır. Antibiyotik aldığımızda, bazı bakteriler ölür, bazıları da direnç kazanır ve kendilerini antibiyotiğe karşı savunmayı öğrenirler. Özellikle çok sık veya düzensiz antibiyotik kullandığımızda bakterilerin direnç kazanması kaçınılmazdır. Sonuçta her enfeksiyonda daha ciddi bir sorunla karşılaşırız.

• Bazı antibiyotikler yan etkilerinden dolayı karaciğer, böbrek işitme organları, bağırsak bozuklukları, özellikle ishal ve kusmalara yol açabilir.
  • Ani alerjik reaksiyonlar, astıma, cilt döküntülerine sebep olabilir.
  • Antibiyotik obeziteye davetiye çıkarabilir. Maddi kayıplar oluşur.
  • Bilinçsiz antibiyotik kullanımı ise çocuklarımızın ve bizlerin sık hasta olmasına, tedavilerin güçleşmesine, dolayısıyla bizi sağlıksız bir toplum olmaya götürecektir.

SONUÇ

• Akılcı antibiyotik kullanımı hem çocuklarımızı, hem de tüm toplumumuzu birçok hastalıklardan koruyacaktır. Hekim kontrolünde, gerektiği yerde, gerektiği dozda kullanalım.
  • Hasta muayene etmeden antibiyotik önermek de son derece yanlış.
  • Özellikle grip ve nezlenin doğru teşhisi gereksiz antibiyotik kullanımını engelleyecektir.
  • Çocuğun her burnu aktığında grip, nezle gibi hastalılarında evde gelişigüzel bir antibiyotik başlamayın veya doktorunuzdan antibiyotik vermesini talep etmeyin.
  • Reçetesiz antibiyotik satılmamalı.
2017-07-25T14:15:22+00:00