Çocuklarda Ateş

Anne ve babaları en çok telaşlandıran konulardan biri de ateştir. “Acaba bu ateş neden oldu? Çocuğuma zararlı mıdır? Ya havale geçirirse ne yaparım? Beyne zarar verir mi? Allah’ım bu ateş ne zaman düşecek?” gibi endişeler oluşabilir.

İnsanoğlunun bilmediği konularda böyle panikler yaşaması doğaldır. Ancak konuya hakim olunca rahatlar. Onun için ateş konusunu kısaca ele alacağız ama önce bir hikaye anlatalım.

Orta çağlarda   evlerde ve saraylarda tuvalet yokmuş. İnsanlar tuvaletlerini dışarı veya evlerinde bir kaba yapar onu da atarlarmış. Böylece içme suları enfekte olur, insanlar da bu kirli suların içilmesi sonucu hasta olurlarmış. Ancak şarabı sürünce ateşin düştüğünü görmüşler. Bu  buluş hızla  yayılmış. Ama İslam aleminde şarap kökten yasak edilmişti. Bu problem şarap şişelerinin  üzerine “ateş sirkesi” yazılarak çözüldü. Ancak bu işin tarihini bilmeyenler hastalara sirke tatbik etmeye başladılar. Oysa ateş düşürmede sirkenin etkisi suyunki kadardır.

ATEŞİN SEBEPLERİ:

Ateş bir semptomdur. Semptom ise birçok hastalıklarda görülebilen ortak bulgu demektir. Başlıca  ateş sebepleri şunlardır:

• Enfeksiyonlar: boğaz-kulak iltihapları, bronşit, menenjit, apandisit, idrar yolu enfeksiyonu
  • Romatizmal hastalıklar
  • Çevre ısısısın yüksek olması
  • Çocuğa aşırı giysi giydirmek
  • Diğer birçok nedenler

ATEŞ NASIL TEDAVİ EDİLİR ?

Ateş, vücuda giren mikrop ve toksinlere karşı oluşan bir tepkidir. Çünkü yüksek ateşte mikropların çoğalması zorlaşır. Bağışıklık sistemi uyarılır. Dolayısıyla belli bir dereceye kadar ateşin yükselmesi faydalıdır. Önemli olan altta yatan hastalığın teşhisi ve tedavisidir.

Ateşin tedavisi sebebe yönelik olacağından önce bu ateşin sebebini bilmek tedaviyi ona göre yapmak gerekir. Aksi takdirde üzücü olaylarla karşılaşılabilir. Örneğin menenjit başlangıcı olan bir hastaya zamanında menenjite yönelik tedaviye başlamamak  tedavide zaman kaybettirir. Ancak basit ateşlerde evden doktora gidinceye kadar alınabilecek tedbirler vardır. Bunlar: oda ısısının 22 derecede tutulması, hastaya bol sulu gıdalar verilmesi, üzerine ılık su ile pansuman yapılması, doktorunuzun tavsiye ettiği ateş düşürücü ilacın bir doz verilmesi gibi basit tedbirlerdir.

ATEŞLİ HAVALE NASIL GELİR ?

Vücut ısısının yükselmesi ile dokuların oksijen ihtiyacı artar. Bunun için kalbin ve solunumun hızlanması gerekir. Altı aylıktan küçük çocuklarda kalp hızı normalden yüksek olduğu için havale görülmez. Eğer ateş hızla yükselir, fakat kalp ve solunum hızı buna ayak uyduramaz ise beyine gelen oksijen yeterli olmayacağından, beyin tasarruflu çalışmak ve oksijeni fazla tüketmemek için vücut ile irtibatını keser. İşte o zaman havale dediğimiz tablo belirir. Ateşin gerçek tedavisi sebebe yönelik olarak doktorunuz tarafından yapılacaktır.

ATEŞLİ HAVALE TEHLİKELİ MİDİR ?

Ateşli havale geçiren çocukta kalıcı bir nörolojik sekel gelişmesi çok nadirdir. Zaten 5-6 yaşından sonra ateşli havale görülmeyecektir. Bunun bilinmesi de  aileyi rahatlatacaktır.

2017-07-22T18:25:41+00:00