Bebek ve çocuklarda her mevsim - özellikle yaz aylarında - sık rastlanan hastalıklardan biri de ishal ve kusmadır. Yaz aylarında havaların ısınması, gıdaların çabuk bozulması, turizm sebebiyle iklim ve beslenme değişiklikleri en önemli sebeplerdir.
Sıvı dışkılama, kusma sebebiyle ateş yükselmesi, kilo kaybı, karın ağrısı, gaz, halsizlik oluşmakta, hastalık ilerleyince dudaklarda kuruma, göz kürelerinde çökme, susuzluk hissi, idrar miktarında azalma ve uykuya meyil artmasıyla vücut su ve tuz kaybına uğramaktadır.

İSHAL VE KUSMANIN BAŞLICA NEDENLERİ!

*En sık rastlanılan virütik hastalıklar (Rotavirüs, norovirüs)
*Salmonella, shigella gibi bakteriyel enfeksiyonlar
*Paraziter hastalıklar (Kıl Kurdu, solucan vs)
*Bazı ilaçlar
*Gıda alerjileri ve gıda intoleransı
*Zehirlenmeler
*Uzun süren ishallerde ise daha çok inflamatuar bağırsak hastalıkları sebep olmaktadır.

İSHAL VE KUSMASI OLAN ÇOCUK NASIL İZLENMELİ

Aile ve doktor arasındaki iletişim burada çok önemlidir. İshal ve kusma devam ederse çocukta su ve tuz kaybı oluşur. Burada en önemli husus ishale neden olan faktörün tespit edilmesidir. Doktor muayenesi sonucunda bazı testler istenebilir. Bunlar;

*Gaita mikroskopisi, gaitada parazit aranması
*Gaita kültürü ve antibiyogram
*Kan testleri
*Dışkıda bazı viral antijen testler (Rotavirus, norovirus)
*Uzun süren ve şüphe duyulan durumlarda endoskopik muayeneler gerekebilir.

TEDAVİ

Şüphesiz tedaviyi sebebe yönelik olarak doktorunuz planlayacaktır.
* Ağızdan bol miktarda su ve sulu gıdalar verilmelidir. Başarılı olunamazsa serum tedavisine geçilebilir.
* Bakteriyel enfeksiyonların çogu kendiliginden geçebilir. Ancak doktorunuz antibiyotik kullanımını önerebilir.
* Viral enfeksiyonlarda antibiyotik verilmez.
* Zehirlenmelerde spesifik tedaviler uygulanır.
* Kronik bağırsak hastalıklarında tanıya göre spesifik tedaviler başlanılır.
* ”Hastalık yoktur, hasta vardır” prensibi ile her çocuğun tedavisi farklı olabilecektir.

İSHAL VE KUSMAYA İYİ GELEN YİYECEKLER NELERDİR?

İshal ve kusma tedavisinde beslenme çok önemlidir. Hastalık sırasında kaybedilen su ve tuzun yerine konulması için bol sıvı, lifli gıdalar ve bir miktar tuz ilave edilmiş sulu gıdalar önerilir. Potasyum kaybını önlemek için muz, patates, pirinç lapası en bilinen ve önemli gıdalardır. Yoğurt, ayran, peynir, sirke gibi probiyotik kaynaklarının önemi asla tartışılmaz. Ancak aşırı kısıtllıbir diyet uygulanmaz.

Yayınlanma tarihi 26.05.2022

Web sitesindeki tüm içeriklerimiz yalnızca bilgilendirme amaçlıdır. Ayrıca kayıt tarihindeki bilimsel kaynaklarla hazırlanmıştır. Teşhis ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.